Het Damiaaninstituut is een grote school waar plaats is voor iedereen. Met een groot hart willen we elke leerling zo ver mogelijk brengen, in zijn capaciteiten, als mens, in zijn kennis, werk en de wereld.
Een grote school met plaats voor iedereen
Het Damiaaninstituut is een grote school waar plaats is voor iedereen: voor 12- én 19-jarigen, meisjes én jongens, doeners én denkers, creatievelingen én uitvoerders, technici en economisten, IT’ers en ingenieurs, voor sportievelingen en wereldreizigers, voor verkopers en managers. Met een groot hart wil het Damiaaninstituut elke leerling zo ver mogelijk brengen. Zo ver mogelijk in zijn capaciteiten, zo ver mogelijk als mens, zo ver mogelijk in zijn kennis en zijn werk. En ook letterlijk: zo ver mogelijk in de grote wereld.
Kwaliteitsvol Dia is er voor leerlingen, ouders en leerkrachten die begaan zijn met onderwijs van topkwaliteit.
Intrinsiek DIA (h)erkent de talenten van elke leerling en helpt die te ontwikkelen dankzij een betrokken, individuele begeleiding.
Belevingsvol DIA laat de wondere wereld van wetenschap, technologie en ondernemerschap belevingsvol indringen bij haar leerlingen.
Morgen begint vandaag DIA vertaalt vandaag wetenschap en technologie naar 'slimme' toepassingen voor de werled van morgen.
Iedereen telt mee DIA is een school met een warm hart. Bereikbaar en toegankelijk voor iedereen.
Springplank DIA weet wat leeft en bereidt haar leerlingen goed voor op hogere studies of op de arbeidsmarkt.
Damiaan
Eén jaar na het overlijden van pater Damiaan (1889) stichtten de paters der Heilige Harten (in de volksmond de paters picpussen) een school in Aarschot met als doel missionarissen klaar te stomen voor de missiegebieden. Misschien was het tekenend voor de toekomst van de school dat in die periode in Parijs de Eiffeltoren werd gebouwd: het Damiaancollege groeide later uit tot het Damiaaninstituut, dé vooruitstrevende technische school van de regio. Bij de heiligverklaring van Damiaan in 2009 werden leerlingen en personeelsleden herinnerd aan de idealen van onze grote held: iedereen telt mee, je moet tot het uiterste gaan om iemand te helpen. Damiaan was als begeleider een ware pionier. Zijn grensverleggend werk staat vandaag als voorbeeld voor de (peda)agogiek. Empoweren, positief bekrachtigen, ondersteunen en remediëren: Damiaan deed het ons voor.
“Damiaan, niet toevallig onze held.” Guy Prenen
Samenleven
De school waarvan ik houd
Dat is de school waar mensen met elkaar samenleven elkaar bemoedigen en inspireren tot fijn menselijk en christelijk handelen. Dat is de school waar elke leerkracht elke leerling positief benadert, waar men luistert naar de vragen van leerlingen en waar men geen vooroordeel heeft tegenover wie dan ook. Dat is de school waar lief en leed wordt gedeeld waar men zich gesteund en getroost voelt in donkere dagen.
Onderweg
De school waarvan ik houd
Dat is de school waarvan directie en leerkrachten zich bewust zijn dat ook zij zich kunnen vergissen en dat ook zij ‘maar’ mensen zijn. Dat is de school die eerlijk aan haar leerlingen zegt: wij zijn samen onderweg, directie, leerkrachten en leerlingen naar een gemeenschappelijk doel. Dat is de school die elke leerling, ook als hij verloren loopt, helpt om terug het rechte pad te vinden in plaats van hem uit te stoten.
Evangelie
De school waarvan ik houd
Dat is de school die ervan overtuigd is en het in daden bewijst dat Jezus van Nazareth de gids is in het dagelijks schoolgebeuren, en dat het evangelie de inspiratiebron is voor de begeleiding en opvoeding van jongeren. Dat is de school die zichzelf in vraag stelt omtrent haar opdracht die voortdurend aan vernieuwing toe is. Dat is de school die niet vastgespijkerd zit aan oude opvattingen en structuren maar die gelooft in nieuwe onderwijsvormen en methodes.
Vertrouwen
De school waarvan ik houd
Dat is de school waar openheid en vertrouwen heerst waar gezonde kritiek een zegen is voor het schoolgebeuren. Dat is de school die zich méér zorgen maakt over haar leerlingen die niet meekunnen, die niet slagen, dan uitpakt met het aantal geslaagden. Dat is de school die méér spreekt over een liefdevolle God dan over zijn geboden en verboden, méér over levenswaarden dan over punten, méér over inzet dan over carrière.
De wereld
De school waarvan ik houd
Dat is de school die méér gevoelig maakt voor het goede dan voor het kwade méér voor wat toegelaten is dan voor wat verboden werd, méér voor de wereld en haar problemen dan voor louter schoolse problemen. U kunt houden van een andere school met een ander gelaat, met een ander karakter. Ik echter hou van de school zoals ik ze beschreef, omdat dit voor mij de enige manier is om in haar een evangelisch gelaat te zien.
Gedicht "De school waarvan ik houd." pater Maurits Gilissen, sscc