Vernieuwd studieaanbod in de tweede graad
DIA als sterke STEM-school
Bij DIA ligt de focus op een onderzoekende en probleemoplossende wetenschappelijk-technische houding. Innovatie en het toepassen van nieuwe technologieën en ontwikkelingen vormen het middelpunt van de lessen op onze school.
Binnen dit studiedomein onderscheiden we 3 diverse leerlingenprofielen: van de pionier die zich baseert op wiskundige modellen en fysische wetten tot de innovator die de wetenschappen gebruikt om toegepaste problemen op te lossen en tenslotte de expert die praktijkgericht projecten realiseert.
DIA heeft een jarenlange en sterke traditie om jongeren op te leiden in deze sectoren. Onze kracht is dat we dit ideaal realiseren op verschillende niveaus: zo is er voor iedereen een plaats in onze school.

Wij STEM-en op jouw toekomst
Science - Technology - Engineering - Mathematics

Matrix - onderwijshervorming
De studierichtingen worden in een duidelijk schema (matrix) gegoten, waarin alle richtingen zijn gerangschikt volgens studiedomein, onderwijsvorm en finaliteit.
Studiedomeinen groeperen de studierichtingen per interessegebied. Er zijn 8 studiedomeinen:
- Economie en organisatie
- Taal en cultuur
- Kunst en creatie
- Maatschappij en welzijn
- Land- en tuinbouw
- Voeding en horeca
- Sport
- STEM
DIA focust zich vooral op het studiedomein STEM.
De studierichtingen in de 2e en de 3e graad geven voortaan duidelijk aan waarvoor een leerling wordt voorbereid. Dit noemt men de finaliteit van een richting. Er zijn 3 mogelijkheden:
DOORSTROOMFINALITEIT (D)
Het zijn vooral abstract-theoretische studierichtingen die de bedoeling hebben om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar het hoger onderwijs of naar academische en professionele bacheloropleidingen, die kunnen leiden tot een masteropleiding.
Er is een onderscheid tussen domeinoverschrijdende en domeingebonden studierichtingen, al naargelang de mogelijkheden tot verder studeren buiten of binnen het domein.
DUBBELE FINALITEIT (D/A)
Deze richtingen hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar professionele bacheloropleidingen in het hoger onderwijs en de graduaatsopleidingen (= HBO5-opleidingen).
ARBEIDSMARKTFINALITEIT (A)
Arbeidsmarktgerichte studierichtingen in het gewoon secundair onderwijs hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar graduaatsopleidingen (= HBO5-opleidingen) of om hen voor te bereiden op de arbeidsmarkt.

Ons aanbod
DIA biedt in de doorstroomfinaliteit de domeinoverschrijdende richtingen Natuurwetenschappen en Economische Wetenschappen aan en de domeingebonden richtingen Technologische Wetenschappen, Biotechnologische Wetenschappen en Bouwwetenschappen. In de dubbele finaliteit geven de studierichtingen Biotechnieken, Elektrotechnieken, Elektromechanische technieken, Voertuigtechnieken en Houttechnieken je theoretisch-praktische perspectieven. In de arbeidsfinaliteit vind je werk via de studierichtingen Hout, Mechanica en Elektriciteit. Daarnaast kan je ook terecht in enkele duale richtingen (zie aanbod Centrum Duaal Leren & Werken).
Innovatie en STEM zijn de toekomst.
Wetenschappelijk-technologische kennis biedt werk.
DIA maakt jouw toekomst, al generaties lang.
Bekijk de richtingen in DOORSTROOMFINALITEIT
2de graad
Bekijk de richtingen in DUBBELE FINALITEIT
2de graad
Bekijk de richtingen in ARBEIDSFINALITEIT
2de graad
Doorstroomfinaliteit - domein economie & organisatie - domeinoverschrijdend
Economische Wetenschappen
Bedrijvig en ondernemend in economie
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Economische Wetenschappen
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
Engels | 3u | 2u |
Frans | 4u | 4u |
geschiedenis | 2u | 2u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
MEAV* | 1u | -- |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 5u | 5u |
natuurwetenschappen | 3u | 3u |
economie | 4u | 4u |
TIP (taal in praktijk) | 1u | -- |
Duits | -- | 1u |
project Einstein** | -- | 2u |
* De projecten binnen het nieuwe vak MEAV (Maatschappelijke, economische en artistieke vorming) zijn volledig afgestemd op de inhoud van de studierichting. Zo krijg je een zeer brede kijk op de richtingspecifieke vakken.
**Project Einstein: de grootste wetenschappelijke denker van de 20ste eeuw zet je aan het werk om samen de meest originele oplossingen te zoeken voor de meest ongewone vragen in de wondere wereld van natuurkunde, mechanica, energie, en zoveel meer.

Doorstroomfinaliteit - domein STEM - domeinoverschrijdend
Natuurwetenschappen
Slim in wetenschap
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Natuurwetenschappen
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
Engels | 3u | 2u |
Frans | 4u | 4u |
geschiedenis | 2u | 2u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
MEAV* | 1u | -- |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 5u | 5u |
natuurwetenschappen | 7u | 7u |
TIP (taal in praktijk) | 1u | -- |
Duits | -- | 1u |
project Einstein*** | -- | 2u |
* De projecten binnen het nieuwe vak MEAV (Maatschappelijke, economische en artistieke vorming) zijn volledig afgestemd op de inhoud van de studierichting. Zo krijg je een zeer brede kijk op de richtingspecifieke vakken.
**STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.
***Project Einstein: de grootste wetenschappelijke denker van de 20ste eeuw zet je aan het werk om samen de meest originele oplossingen te zoeken voor de meest ongewone vragen in de wondere wereld van natuurkunde, mechanica, energie, en zoveel meer.

Doorstroomfinaliteit - domein STEM - domeingebonden
Biotechnologische Wetenschappen
Word ingenieur van de levende materie
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Biotechnologische Wetenschappen
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 3u | 3u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
MEAV* | 1u | -- |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 5u | 5u |
Biotechnische Wetenschappen | 11u | 12u |
*De projecten binnen het nieuwe vak MEAV (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) zijn volledig afgestemd op de inhoud van de studierichting. Zo krijg je een zeer brede kijk op de richtingspecifieke vakken.
**STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.

Doorstroomfinaliteit - domein STEM - domeingebonden
Bouwwetenschappen
Bouw in stijl mee aan een eco-logische wereld
Je wilt je verdiepen in....
Je houdt van...
Lessentabel Bouwwetenschappen
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
biologie & chemie | 1u | 2u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 3u | 3u |
geschiedenis | 1u | 1u |
Lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
MEAV* | 1u | -- |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 5u | 5u |
bouwwetenschappen | 10u | 10u |
*De projecten binnen het nieuwe vak MEAV (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) zijn volledig afgestemd op de inhoud van de studierichting. Zo krijg je een zeer brede kijk op de richtingspecifieke vakken.
**STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.

Doorstroomfinaliteit - domein STEM - domeingebonden
Technologische wetenschappen
Ontwerp, programmeer en verover de wereld
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Technologische Wetenschappen
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
biologie | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 3u | 3u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
MEAV* | 1u | -- |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 5u | 5u |
technologische wetenschappen | 10u | 11u |
*De projecten binnen het nieuwe vak MEAV (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) zijn volledig afgestemd op de inhoud van de studierichting. Zo krijg je een zeer brede kijk op de richtingspecifieke vakken.
**STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.

Dubbele finaliteit - domein STEM
Biotechnieken
Labowerk, voedselproductie, bier brouwen... Deze studierichting is ontzettend veelzijdig!
Je wilt je verdiepen in....
Je houdt van....
Lessentabel Biotechnieken
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 2u | 2u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
MEAV* | 1u | -- |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 3u | 3u |
biotechnieken | 14u | 15u |
*De projecten binnen het nieuwe vak MEAV (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) zijn volledig afgestemd op de inhoud van de studierichting. Zo krijg je een zeer brede kijk op de richtingspecifieke vakken.
**STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.

Dubbele finaliteit - domein STEM
Elektrotechnieken
Gezocht: Technicus installatie en onderhoud van elektrische installaties en nog zoveel meer..
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Elektrotechnieken
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
natuurwetenschappen | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 2u | 2u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
MEAV* | 1u | -- |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 3u | 3u |
elektrotechnieken | 13u | 14u |
*De projecten binnen het nieuwe vak MEAV (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) zijn volledig afgestemd op de inhoud van de studierichting. Zo krijg je een zeer brede kijk op de richtingspecifieke vakken.
**STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.

Dubbele finaliteit - domein STEM
Elektromechanische technieken
Voor een toekomst met zekerheid!
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Elektromechanische technieken
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
natuurwetenschappen | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 2u | 2u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
MEAV* | 1u | -- |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 3u | 3u |
elektromechanische technieken | 13u | 14u |
*De projecten binnen het nieuwe vak MEAV (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) zijn volledig afgestemd op de inhoud van de studierichting. Zo krijg je een zeer brede kijk op de richtingspecifieke vakken.
**STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.

Dubbele finaliteit - domein STEM
Voertuigtechnieken
Word jij een crack in het autovak?
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Voertuigtechnieken
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
natuurwetenschappen | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 2u | 2u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
MEAV* | 1u | -- |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 3u | 3u |
voertuigtechnieken | 13u | 14u |
*De projecten binnen het nieuwe vak MEAV (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) zijn volledig afgestemd op de inhoud van de studierichting. Zo krijg je een zeer brede kijk op de richtingspecifieke vakken.
**STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.

Dubbele finaliteit - domein STEM
Houttechnieken
Hout en nog zoveel meer...
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Houttechnieken
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
natuurwetenschappen | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 2u | 2u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
MEAV* | 1u | -- |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 3u | 3u |
houttechnieken | 13u | 14u |
*De projecten binnen het nieuwe vak MEAV (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) zijn volledig afgestemd op de inhoud van de studierichting. Zo krijg je een zeer brede kijk op de richtingspecifieke vakken.
**STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.

Arbeidsfinaliteit - domein STEM
Elektriciteit
Een studierichting vol vonken en spanning...
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Elektriciteit
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Engels & Frans | 2u | 2u |
taal, cultuur en samenleving | 5u | 5u |
STEM, economie & samenleving | 3u | 3u |
elektriciteit | 18u | 18u |
*STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.

Arbeidsfinaliteit - domein STEM
Hout
DIA houdt van hout
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Hout
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Engels & Frans | 2u | 2u |
taal, cultuur & samenleving | 5u | 5u |
STEM, economie & samenleving | 3u | 3u |
hout | 18u | 18u |
*STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.

Arbeidsfinaliteit - domein STEM
Mechanica
Een stevige basis voor een mooie toekomst
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Mechanica
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Engels & Frans | 2u | 2u |
taal, cultuur & samenleving | 5u | 5u |
STEM, economie & samenleving | 3u | 3u |
mechanica | 18u | 18u |
*STEM & INNOVATIE: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend, vakoverschrijdend en richtingspecifiek project in.
